دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۷
سرویس : مجامع علمی
کد خبر : ۱۴۹۰۵
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس مجامع علمی

کتاب روزنامه‌نگاری محیط‌زیست منتشر شد

کتاب روزنامه‌نگاری محیط‌زیست منتشر شد
(دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹) ۱۳:۵۷

 

کتاب «روزنامه‌نگاری محیط‌زیست»، کاری است مشترک از دکتر زینب شریفی و دکتر افسانه مظفری که دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها آن را با همکاری مؤسسه مطبوعاتی نشرآوران منتشر کرده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، ی روزنامه‌نگاری محیط‌زیست یکی از رشته‌های جدید در حوزه روزنامه‌نگاری است که با هدف ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ شهروندان درباره محیط‌زیست، آموزش مسائل زیست‌محیطی و همچنین افزایش مشارکت مردم برای حفظ محیط‌زیست در دانشگاه‌های جهان ایجاد شده است. اما متأسفانه این رشته هنوز در کشور ما جایگاهی پیدا نکرده است. به عبارت دیگر، رشته روزنامه‌نگاری محیط‌زیست و خبرنگاران حوزه محیط‌زیست هنوز نتوانسته‌اند جایگاه مشخصی را بین دیگر رشته‌های زیرمجموعه ارتباطات، خبرنگاران و رسانه‌های داخلی به خود اختصاص دهند.

هدف کتاب حاضر معرفی رشته روزنامه‌نگاری محیط‌زیست به علاقه مندان، به‌ویژه دو گروه اصلی، یعنی خبرنگاران وفعالان محیط‌زیست و کارشناسان محیط‌زیست است.

کتاب حاضر در هشت فصل و سه پیوست تدوین شده و مطالب آن بر مبنای مؤلفه‌های روزنامه‌نگاری محیط‌زیست برای رسانه‌های ایران تهیه شده است. این مدل شامل چهار مؤلفه اصلی معیارهای عمومی روزنامه‌نگاری، معیارهای تخصصی روزنامه‌نگاری محیط‌زیست، آشنایی با قوانین محیط‌زیست و حقوق روزنامه نگاران و برخورداری از دانش محیط‌زیست در بستر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است.

خوانندگان در فصل اول کتاب با پیشینه روزنامه‌نگاری ایران و جهان آشنا می‌شوند.

فصل دوم، با تعریف روزنامه‌نگاری محیط‌زیست، وظایف خبرنگاران محیط‌زیست و وجه تمایز خبرنگار محیط‌زیست با دیگر روزنامه‌نگاران را بیان می‌کند.

فصل سوم، به توضیح منشاء روزنامه‌نگاری محیط زیست می‌پردارد.

در فصل چهارم معیارهای تخصصی روزنامه‌نگاری محیط‌زیست در جهان و استانداردهایی که براساس آنها کارشناسان ارتباطات، گزارش‌های محیط‌زیست را ارزیابی می‌کنند به تفصیل شرح داده می‌شود.

فصل پنجم، یافته‌های یک پژوهش و مدل بومی روزنامه‌نگاری برای ایران را تشریح می‌کند.   

در فصل ششم، بخش‌های مختلف سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به عنوان منبعی برای تولید خبر و گزارش ‌زیست‌محیطی معرفی می‌شود.

فصل هفتم، شامل برخی قوانین و مقررات مربوط به محیط‌زیست و کنوانسیون‌ها در تفاهم نامه‌های بین‌المللی است.

در فصل هشتم، خوانندگان با تعدادی اصطلاحات زیست محیطی که منابع خبری در حوزه محیط‌زیست به کار می‌برند آشنا می‌شوند.

در پیوست نهایی کتاب نیز مصاحبه با دکتر هادی خانیکی، استاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد رشته روزنامه‌نگاری محیط‌زیست، معرفی انجمن روزنامه‌نگاران محیط‌زیست جهان و تقویم مناسبت‌های محیط‌زیست که هر خبرنگار محیط‌زیستی باید از آن اطلاع داشته باشد، آورده شده است.

چاپ نخست کتاب «روزنامه‌نگاری محیط زیست» نوشته دکتر زینب شریفی و دکتر افسانه مظفری، با شمارگان 1000 نسخه، با قطع رقعی، در 212 صفحه، و با قیمت 40000 تومان، دی ماه سال 1399 توسط  دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و با همکاری مؤسسه مطبوعاتی نشرآوران منتشر  و به بازار عرضه شده است.

تنظیم خبر:لیلی نوری میاندوآب

تعداد بازدید : ۲,۶۰۷
(دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹) ۱۳:۵۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر